Suomi nousuun! -blogi

Asiakaslähtöisyys – siis mitä?

Asiakaslähtöisyys on arvo, joka löytyy monen tilitoimiston verkkosivuilta. Kuulostaa ylevältä, mutta mitä asiakaslähtöisyys oikeastaan on?

Asiakaslähtöinen palvelu on ihan kirjaimellisesti lähtöisin asiakkaasta.  Sen tuottaminen on mahdollista silloin, kun asiakas osallistuu palvelutapahtumaan edes jollakin tapaa – esimerkiksi kertomalla tarpeensa ja toiveensa. Koska kirjanpitäjä ei ole ajatustenlukija, asiakkaan tarpeet on selvitettävä tavalla tai toisella.

Asiakas, tiedätkö tarpeesi?

Tilitoimistossa tuotetaan asiakkaalle palvelua,  joka ei tämän ydinosaamiseen kuulu. Jos kirjanpitoasiat voivat olla asiakkaalle uusia tai hankalia ymmärtää, voi hänen myös olla vaikea kertoa tarpeistaan.  

Verrataanpa vaikka kampaaja-/parturikäyntiä ja kirjanpitoa. Hiustenleikkuupalveluita käyttäessään asiakkaalla on usein sekä aiempaa kokemusta palvelusta että jonkinlainen visio siitä, mitä hän haluaa hiuksilleen tehtävän. Leikkaus, väri ja niin edelleen. Asiakas pystyy myös kuvittelemaan, miltä tuntuu, kun päässä on uusi väri ja päivitetty leikkaus.

Kirjanpitäjän kanssa  asioidessaan asiakas saattaa olla epätietoinen siitä, minkälaista palvelua oikeastaan on saamassa. Siinä missä asiakas kampaajan tuolissa on läsnä koko palveluprosessin ajan, toimittaa kirjanpitoasiakas aineistonsa asiantuntijalle ja saa myöhemmin laskun peräänsä. Itse palveluprosessi saattaa jäädä asiakkaalle melko näkymättömäksi.

Asiakas osalliseksi palveluprosessiin

Kirjanpidon menetelmien kehittyessä asiakkaan fyysisen tapaamisen tarve vähenee. Vaikka kasvokkain tapaamisia tarvitaan entistä vähemmän, muuttavat sähköiset järjestelmät prosessia. Esimerkiksi käytössämme olevan Procountorin avulla asiakas voi seurata kirjanpitoaan reaaliaikaisesti omalta näytöltään missä tahansa kirjanpidon vaiheessa.

Palvelu paranee, kun asiakas tunnetaan

Ymmärrys asiakkaan liiketoiminnasta auttaa kartoittamaan tämän todellisia tarpeita. Mitä paremmin tilitoimisto tuntee asiakkaan yritystoiminnan, sitä varmemmin asiakaslähtöisyys toteutuu.  Muuttuvassa maailmassa käsitys asiakkaan liiketoiminnasta on myös hyvä päivittää säännöllisin väliajoin. Liiketoiminnassa saattaa tapahtua muutoksia, jotka yrittäjästä tuntuvat pieniltä, mutta kirjanpidon kannalta ovat oleellisia. Asiakaspalvelu paranee, kun esimerkiksi muutos kulurakenteessa huomataan.  Näin kävi täällä meilläkin: Ihmettelimme erään asiakkaamme valtavaa kahvinkulutuksen määrää, kunnes selvisi, että yritys on alkanut myymään kahvipaketteja.

Kaiken takana luottamus

Luottamuksellinen suhde asiakkaan ja kirjanpitäjän välillä on asiakaslähtöisyyden jalusta. Kun molemmat osapuolet uskaltavat rohkeasti tuoda omia ajatuksiaan ja kysymyksiään vuorovaikutukseen, on onnistuneelle asiakassuhteelle mainiot edellytykset.

Ota yhteyttä, niin jutellaan kirjanpitoasioistasi lisää!


Torpan tili Oy
Rälssitie 7 c
01510 Vantaa
 
010 309 42 11
info(at)torpantili.fi
Ota yhteyttä!

Avoinna
Ma-To 9-16
Pe 9-15
 

Taloushallintoliiton
auktorisoima tilitoimisto

Rekisteriseloste

 

Suomen Vahvimmat

Tallenna

Tallenna

Tallenna